سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
منتخب دیگران چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۷:۵۶:۳۶

بکارگیری ظروف نانو در تفکیک آب و نمک از نفت
باشگاه خبری فراساحل: رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در حال حاضر از ظروف نانو برای تفکیک آب و نمک در بسیاری از شرکت‌های نفتی دنیا استفاده می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، جواد رستمی با بیان این که  نفت تولیدی مخازن نفت فلات قاره همراه با آب زیادی است و به مرور زمان نیز تولید آب بیشتر هم می‌شود، افزود: این مسئله منجر به افزایش هزینه تولید نفت به دلیل نیاز به فرازآوری مصنوعی و در کارخانجات بهره‌برداری و نمک‌زدایی نیاز به مواد شیمیایی برای برطرف کردن نمک و آب می‌شود. وی افزود: در حال حاضر در مناطق عملیاتی فلات قاره همانند سایر شرکت‌های نفتی برای جداسازی نمک و آب از نفت، از سیستم نمک‌زدایی و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. در این خصوص با همکاری بخش‌های فنی، تولید و حفاظت فنی بررسی‌های لازم فنی و اجرایی انجام و بسته اجرایی پروژه تهیه و جهت اجرا در حال ارسال به شرکت ملی نفت ایران است.رستمی با بیان این که یک شرکت دانش‌بنیان با همکاری یک سازنده خارجی برای ساخت ظروف نانو که در داخل تفکیک‌گرها جاسازی شده و می‌تواند بدون استفاده از مواد شیمیایی آب و نمک را از نفت تولیدی تفکیک کند، اعلام آمادگی کرده است، افزود: این ظروف هم می‌تواند نفت را از آب و نمک جدا کند و به میزان مورد نیاز برای صادرات برساند و هم‌اینکه آب جدا شده  از نفت را به شاخص‌های زیست محیطی رسانده و به راحتی می‌توان آن را در دریا ریخت.
 
وی با اظهار امیدواری نسبت به انجام مراحل تامین بودجه این پروژه گفت: اگر موفق به اجرای این پروژه شویم می‌توانیم مسیر جدید و گام بزرگی را در بخش‌های فرآیندی نفت ایجاد کنیم که این امر باعث کاهش چشمگیری در هزینه‌ها می‌‌شود. رییس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به این که مدیرعامل نفت فلات قاره ماموریت این واحد را در کنار بحث‌های تحقیقاتی، شناسایی تکنولوژی‌ها و تجهیزات جدید و پیشرفته در دنیا و معرفی آن به بخش‌های مربوطه قرار داده است، افزود:  در این زمینه سعی کرده‌ایم قدم‌هایی برداریم و از روش‌های جدید مورد استفاده شرکت‌های بین‌المللی نفتی استفاده کنیم. خوشبختانه پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره به مرحله‌ای رسیده است که مدیریت‌های مختلف و مناطق عملیاتی برای انجام کارها و رفع مشکلات خود به این واحد مراجعه می‌کنند. رستمی در مورد مشکلات و کاستی‌های موجود گفت: متاسفانه در حال حاضر با مشکل کمبود بودجه در اجرای پروژه‌های پژوهشی مواجه هستیم. البته این یک مشکل عمومی است و باعث تضعیف بخش پژوهش و فناوری شده است که امیدواریم با تلاش‌های رییس پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران این مشکل بزودی برطرف شود.

وی افزود: با توجه به این که واحدهای  R&D در شرکت‌های نفتی راه خود را پیدا کرده‌اند و با فلسفه و دیدگاه خود می‌توانند نوآوری ایجاد کنند در صورت عدم تزریق بودجه مناسب ممکن است این مسیر حتی به طور موقت دچار وقفه شود. اگر این مشکلات برطرف شود در آینده بسیار نزدیک امور پژوهش و فناوری شرکت‌های نفتی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. وی بابیان این که مشکل دیگر این واحد اجرای دستاوردهای پژوهشی بود که خوشبختانه این مشکل در فلات قاره کمتر است، تصریح کرد: همچنین مشکل دیگر بحث نظارت است. همیشه پروژه‌های تحقیقاتی در ابتدا باید خوب تعریف و بعد به مجری خوب برای انجام آن واگذار شود و نظارت خوبی هم برای آن وجود داشته باشد. رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: اگر این ٣ حلقه را داشته باشیم پروژه به طور قطع موثر و اثربخش خواهد بود و بسیاری از پروژه‌هایی که نتایج مثبتی در برنداشته بدلیل وجود مشکل در این بخش‌ها است. رستمی با بیان این که در بحث‌های نظارتی مشکلی که وجود دارد این است که باید مسائل انگیزشی همکاران تقویت شود تا نظارت بهتر و موثرتری از سوی آنان صورت گیرد، تصریح کرد: درخصوص واگذاری امور پژوهشی به دانشگاه‌ها اقدام‌های خوبی ازسوی این شرکت انجام شده و واحد پژوهش و فناوری فلات قاره یکی از پیشروترین شرکت‌ها در این زمینه است و اثرات مثبت آن متوجه این شرکت خواهد شد.


  کد خبر : 295
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :